Stress training Leeuwarden

Stress training Leeuwarden

 stress vrij

Voel jij je de laatste tijd gestresst? Heb je vaak hoofdpijn, ben je prikkelbaar, kun je niet goed slapen?

Test hier of je te veel stress hebt: stresstest

 

Wat is stress en wat gebeurt er met je lichaam?

Stress betekent niets anders dan spanning of druk. Van oorsprong is het een term uit de bouw: stress is de kracht die wordt uitgeoefend op een voorwerp. Of stress schadelijk is hangt af van hoeveel belasting iets (of iemand) aan kan. Zelfs metaal krijgt haarscheurtjes als het te eenzijdig of constant wordt belast. Dat geldt dus ook voor mensen.

Voordat de term “stress” was uitgevonden bestond het fenomeen al. Stress is al sinds de prehistorie de reactie van het lichaam op een bedreigende situatie. Kijk maar eens naar het volgende plaatje en observeer wat er met je lichaam gebeurt:

IMG_0406

Dit plaatje zorgt ervoor dat er een vecht- vluchtreactie wordt opgeroepen. Onze hersenen zorgen er direct voor dat er twee systemen in werking worden gesteld.

 

 

 

Allereerst wordt het lichaam in een staat van paraatheid gebracht door het sympathische zenuwstelsel. De hormonen adrenaline en noradrenaline komen vrij en het lichaam is klaar voor de ‘vecht- vluchtreactie’:

Het actieve sympathische zenuwstelsel zorgt ervoor dat je hartslag versnelt en dat je hart krachtiger werkt. Dit is noodzakelijk om je lichaam voor te bereiden op actie (vechten of vluchten) want daardoor versnelt de bloeddoorstroming, waardoor er meer zuurstof beschikbaar komt voor de spieren en voor de verwijdering van afvalproducten uit weefsels. De spiervezels hebben zuurstof nodig als energiebron om te kunnen vechten of vluchten.

Er is ook sprake van een verandering in de bloeddoorstroming. Het komt erop neer, dat er minder bloed stroomt op plekken waar dit nu niet nodig is (doordat de bloedvaten samenknijpen), en dat het bloed gestuurd wordt naar plekken waar dit wel nodig is (doordat hier de bloedvaten uitzetten). Zo wordt bloed onttrokken aan de huid, de vingers en de tenen, waardoor de huid wit zal wegtrekken en je last kunt krijgen van koude handen en voeten. Daarvoor in de plaats stroomt meer bloed naar de dwarsgestreepte spieren van de dijen, het hart en de biceps zodat deze in staat zijn om te vechten en te vluchten.

De longen en de ademhaling

De vecht-vlucht reactie heeft ook invloed op de ademhaling; deze versnelt namelijk en wordt dieper omdat het lichaam meer zuurstof nodig heeft. Soms kan de ademhaling onevenwichtig worden en tot onschuldige klachten leiden. Bijvoorbeeld ademnood, of het gevoel te stikken en pijn of een druk op de borst. Ook de bloedtoevoer naar het hoofd kan afnemen. Dit is niet gevaarlijk, omdat het om een lichte afname gaat. Het leidt echter tot onplezierige klachten zoals duizeligheid, verslechterd zien, verwarring, gevoelens van onwerkelijkheid, en opvliegers.

Algemene symptomen van stress

  • Versnelde en zwaardere hartslag voor meer zuurstof naar delen die dat nodig hebben
  • Hartkloppingen
  • Gewijzigde bloeddoorstroming naar de spieren, koude handen
  • Versnelde ademhaling
  • Verhoogde zweetproductie
  • Vergroting pupillen voor een beter zicht
  • Stoppen spijsvertering om energie naar de spieren te sturen
  • Bloedsuikerspiegel stijgt
  • Verhoogde spierspanning
  • Stofwisseling werkt sneller
  • Vrijgekomen pijnstillers verminderen pijngevoel

Gezonde stress

Stress is een hele natuurlijke, en ook gezonde reactie van het lichaam. Iedereen krijgt dagelijks wel te maken met een vorm van stress. Op het werk helpt gezonde stress je om goed te presteren. Het maakt je alert, geconcentreerd en efficiënt. Ook met de spanning die je voelt tijdens een sportwedstrijd of als je een auto-ongeluk net weet te voorkomen is niets mis.

Ongezonde stress

Wanneer stress langdurig aanwezig is of wanneer het lichaam te heftig reageert op een stressvolle situatie kan dit leiden tot problemen. Als de stress lang duurt, is er meer tijd nodig om te herstellen. Ditzelfde geldt voor hevige reacties. Bij veel momenten van stress heeft het lichaam te weinig tijd voor het herstel, waardoor de stress opstapelt. Dan is er sprake van ongezonde stress, waardoor allerlei klachten kunnen ontstaan.  Dan wordt het tijd om er iets aan te doen.

Het programma

Het programma dat ik aanbied is een individuele stresstraining die 8 weken duurt.
Je komt iedere week een uur en je oefent daarnaast thuis 2 x 10 minuten per dag met de biofeedbackapparatuur.

In het begin leer je om goed adem te halen en leer je je spieren te ontspannen.stress verminderen
Dan gaan we verder met de speciale apparatuur. Hiermee kun je zien wat emoties werkelijk met je doen.
Je leert om op effectieve wijze stress en de impact van negatieve emoties te verminderen.

Wat merk je?

Al snel zul je merken dat de spanning in je nek en schouders afneemt. Je maag zal ontspannen gaan aanvoelen. Je spieren gaan zich ontspannen en de druk op je borst neemt af.

Ervaring van Carly K.

“Ik ben van nature nogal een stresskip en bouwde de laatste tijd op mijn werk aardig wat stress op. Ik sliep daardoor maar een paar uurtjes per nacht en stond vaak op met hoofdpijn. Ik werd steeds vermoeider.”
“Na de training bij Janine is het goed opgeknapt. Ik slaap tenminste weer behoorlijk en heb minder last van hoofdpijn! Ook doe ik weer leuke dingen met mijn gezin.”

 Hoe ga je verder?

Wanneer na een paar weken training de eerste verbeteringen zich aandienen, besteden we aandacht aan je voedingspatroon en bewegingspatroon.
Samen kijken we hoe we je voeding en beweging zo kunnen aanpassen dat ze bijdragen aan een vlot herstel van je lichaam en geest.

 EFT

Het programma wordt als laatste aangevuld met EFT. Dit is een techniek waarmee je snel ongewenste emoties uit je lichaam kunt verwijderen. De techniek lijkt op EMDR en is gelinkt aan de acupunctuur.

Zelf beslissen

Jij houdt zelf te allen tijde de regie in handen. Je blijft onafhankelijk en beslist zelf!

Wil je van je stress af? Stuur mij even een berichtje.