Stress en voeding

 Stress en voeding

stress

Stress hoort bij het leven. Als de stress niet te lang is of niet te heftig, dan kan je lichaam daar prima mee omgaan.
Stress is tegenwoordig een van de grootste ziekmakers.
Stress kan voortkomen uit je gedachten of uit je omgeving.
Als je stress hebt is voeding erg belangrijk. 
Wanneer je last hebt van langdurige stress – langer dan 6 weken – dan is het cortisolgehalte in je bloed constant verhoogd.

Die stress zorgt er ook voor dat er allerlei nare neveneffecten optreden in je lichaam:
     je bijnieren functioneren slechter
     je vitamine voorraad raakt uitgeput
√     je mineralenvooraad wordt uitgeput
     je hormoonhuishouding raakt uit balans

Daarnaast vraagt je lichaam in stressvolle situaties  om extra energie, waardoor je “slechter” gaat eten.
Je kiest vaker voedsel met veel koolhydraten.
Uit eigen ervaring weet ik dat, wanneer je veel stress hebt, je vaak het koken overslaat.
Je doet ’s avonds bijvoorbeeld even snel een pizzaatje in de oven, want je hebt immer geen tijd?
Toen ik 10 jaar geleden een drukke baan had en tegen een burn-out aan zat, dronk ik ook heel veel koffie, niet in de gaten hebbende dat dit mijn stresslevel nog meer verhoogde.
Als je al een tijd gestrest bent, denk dan aan de volgende punten:

√      Slapen, zorg er voor dat je voldoende nachtrust krijgt
      Beweging, ga iedere dag een half uurtje wandelen
      Zeg eens een keertje “nee” als je moe bent en iemand wil wat van je
      Praten, zoek iemand die je vertrouwt waar je mee kunt praten
      Voeding, neem veel bladgroenten, daar zit magnesium in
√      Voedingssupplementen, begin met extra vitamine C en een B-complex

Je ziet het wel, er zijn heel veel zaken die je kunt doen wanneer je te veel stress hebt.
Wat bij jou past, hangt af van de symptomen die je vertoont en van jou als individu.
Je krijgt daarom een op jou persoonlijk afgestemd advies over voeding en voedingssupplementen van mij.

 

Janine