Angst

Angst

Ben je bang?
Angstig? Wait no ah stop
Paniekerig?
Heb je een fobie?
Heb je het gevoel vaak angst te ervaren?
Begint je hart sneller te kloppen?
Wordt je wat duizelig?
Voel je een druk op je borst?
Dan is de kans groot dat je een angstaanval krijgt.

Wat is angst?

Angst is één van de meest besproken stoornissen. Soms hoor je wel eens dat iemand angst ervaart of een angststoornis heeft, maar je kunt je er moeilijk iets bij voorstellen. Als je het zelf niet hebt gehad, is het moeilijk om voor te stellen wat angst voor iemand met een angststoornis betekent. Vaak weten mensen met angst zelf dat de angst onterecht is, maar weten ze niet hoe deze angst aan te pakken.

Angst is natuurlijk gedrag van alle mensen. Het is een emotie die met de waarneming van gevaar te maken heeft. Zodra er gevaar dreigt, voelen de meeste mensen zich angstig worden. Iedereen uit zijn vrees op zijn eigen manier.
Een angstreactie op een werkelijk bedreigende situatie wordt reële angst genoemd. Deze emotie heeft een beschermende functie. Je lichaam reageert met “fight, flight or freeze”. Dat is de mens aangeboren.
De eerste reactie heet ‘fight’. Deze reactie zet je aan tot vechten wanneer er gevaar dreigt. Bijvoorbeeld als je overvallen wordt en je kan niet weg.
De tweede reactie is vluchten. Als het gevaar te groot wordt, zal je lichaam aangeven dat vechten niet afdoende is en dat je moet vluchten. Bijvoorbeeld als er ineens een leeuw voor je staat.
De derde mogelijke reactie heet ‘freeze’. In sommige gevallen zal angst er dus voor zorgen dat je niet meer beweegt. Je bent “aan de grond genageld”.

Angst symptomen

Je natuurlijke gedrag wordt een probleem, wanneer je angst zich niet tot het werkelijke gevaar verhoudt. Dan kun je spreken van angstklachten of -stoornissen, gekenmerkt door terugkerende periodes van intense angst (paniek).

Er zijn verschillende gradaties van angst.

Bij een lichte vorm van angst, voel je je soms ongemakkelijk bij situaties die angst triggeren.
Je laat deze angst niet je leven bepalen en je zet je er over heen. Af en toe vind je het heel erg lastig, maar je zal je angst kunnen loslaten. Daarnaast zul je situaties ook niet vermijden.

Bij een milde vorm van angst begin je echt symptomen van angst te ervaren die je gedrag op een mild niveau zullen beïnvloeden. Je gaat merken dat je deze situaties, die angst oproepen, deze situaties het liefst zult vermijden, maar mocht je toch verplicht zijn je in deze situaties te bevinden, dan doe je het met veel ongemak. Mogelijke symptomen, die je in dit stadium kunt ervaren zijn de volgende:

Piekeren
Rusteloosheid
Opgewonden
bezorgdheid
Vermoeidheid
Prikkelbaar
Gespannen spieren

Bij de zwaardere en extreme vormen van angst heb je het gevoel hebben dat je angst je leven bepaalt en je vermijdt bepaalde situaties. Je wilt absoluut niet meer met deze situaties in contact komen. Je ervaart bij deze vormen ook een paniekaanval mocht je toch gedwongen worden om je in een bepaalde situatie te bevinden. Deze soort angst kan steeds meer invloed op je leven uit  oefenen en angst voor de angst triggeren. Je bent dus niet langer de baas over je eigen gedrag en je hebt het gevoel de controle verloren te hebben.

Symptomen die kunnen wijzen op een paniekaanval zijn de volgende:

Lichamelijke symptomen

Hartkloppingenfear gezicht
Verhoogde hartslag
Droge mond
Kortademigheid
Pijn/druk op de borst
Misselijk
Zweten
Duizelig worden
Bleek worden
Hyperventilatie

Psychische symptomen

Herbeleving
Depersonalisatie
Ongeveer 15% van de Nederlandse bevolking lijdt aan een angststoornis. Het is daarmee de meest voorkomende psychische aandoening.

Vaak zie je dat mensen in een vicieuze cirkel raken. Stel: je hebt al eens een paniekaanval gehad, dan kan je daaropvolgend vaak bang worden voor herhaling. Door de ‘angst voor de angst’ verzand je in een negatieve spiraal. Je wordt dan steeds banger en gaat bepaalde lastige situaties mijden.

Oorzaken van angst

Erfelijke aanleg en gevoeligheid voor angst zijn biologische factoren die van invloed kunnen zijn op de kans op angststoornissen. Ook de neurotransmitters (reguleren de stemming) die zich in je hersenen bevinden, beïnvloeden je gevoeligheid voor angst en stress.

Omgevingsfactoren

Hoe je met angst omgaat is je voor een deel aangeleerd door je opvoeders. Als je opvoeders zelf ook heel angstig reageren op bepaalde situaties en dat op jou projecteren, dan ga je als kind dat gedrag automatisch kopiëren. Op deze manier neem je de angst die je ouders hebben over.
Andere factoren die een rol kunnen spelen zijn:
Werkloos zijn
Alleen wonen
Verslavingen
Trauma’s
Depressie
Stressgevoeligheid

 Wat kun je aan je angst doen?

Als je besluit om iets aan je angst te doen, dan heb je de eerste stap al genomen.
Super!
Dat is al een hele grote stap om te zetten.

Wanneer je bij mij komt dan praten we eerst over jouw angst.
Ik inventariseer je klachten en we kijken naar je (eventuele) medicijngebruik.
Dan leg ik je uit welke mogelijkheden er zijn om je angst te verminderen.
Angst is uitstekend te behandelen met EFT, NEI of ooracupunctuur, eventueel gecombineerd met voedingssupplementen die angst remmen.
Wat we precies gaan doen bepalen we samen.
Jij blijft altijd de baas over je eigen traject en er gebeurt niets wat jij niet wilt.
Ik hoop je snel te zien!